sâmbătă, 24 aprilie 2010

Cum trebuie sa citim o eticheta de margarina... Margarina sau unt ?

Nu voi intra in detalii, voi incerca sa fac scurt. Deci, pentru a citi etichetele in supermarket, mi-am luat ochelarii de vedere. O alta problema, cateodata nu aveti aceste indicatii pe pachet, in principiu cand au ceva de ascuns.
Cititi etichetele.
Doua lucruri care conteaza in alegerea unui tip de margarine :
1- Materia grasa hidrogenata - este un ulei amestecat cu hidrogen. Aceasta margarina nu este buna pentru sistemul cardiovascular.
- Materiile grase saturate sant notate in partea Valoarea nutritionala pe medie pentru 100 g - Lipide (compuse din materii grase saturate si nesaturate).
Daca materiile grase saturate depaseste 17 (deci 17 g din 100 g de produs), in acest caz sau utilizam margarina sau utilizam unt este acelasi lucru, pentru sistemul cardiovascular.
De retinut - o margarina buna - sa fie fabricata cu ulei vegetal nehidrogenat si indicele de materii grase saturate inferior de 17.
Daca indicele de materii grase saturate este superior sau egal de 17 - preferati untul.
Apoi, daca cititi etichetele produselor alimentare manufacturate, veti gasi in principal - margarina cu ulei hidrogenat sau uleiul de palmier, pentru ca sant materii prime ieftine, dar foarte rele pentru sistemul cardiovascular. Si inca ceva, atentie la procentajul de sare sau clorura de sodium, sau cloruri, cum este cateodata notat.
De unde avantajul (cand avem timp), de a pregati acasa dulciurile si mancarurile, stim ce punem si cat punem...
De exemplu - am lucrat la Timisoara, la Fabrica de ulei si margarina, astazi este inchisa, vanduta si divizata. Margarina o faceam cu ulei de floarea soarelui, pe care il cumparam de la alte fabrici din tara, pentru ca nu aveam prese de ulei de floarea soarelui. Dar, bizar in planul de productie eram obligati sa declaram ca producem ulei de floarea soarelui, deci planul era imposibil de realizat (dar totul era pe hartie).Uleiul il faceam din soia, dar cum productia nationala de soia nu era suficienta, pentru toate fabricile existente, se importa din Brazilia. In primavara si vara, inainte de noua recolta eram in ruptura de stoc de materie prima - deci productivitatea si rentabilitatea era misiune imposibila. Sant foarte multe de spus, dar acum nu mai exista.


Am primit un comentariu de la Alison
alison spunea...
eu stiu ca orice margarina este un produs de hidrogenare partiala a uleiurilor vegetale ,hidrogenare catalizata de nichel ,paladiu,cadmiu.prin hidrogenare se obtine o structura trans,cu actiune sclerozanta asupra sistemului cardiovascular...ma rog cam atit imi mai amintesc si eu din scoala,s-ar putea sa fie si mici inexactitati.

Nu cunosc tehnica margarinei cu uleiul vegetal nehidrogenat, pentru ca nu am utilizat-o unde lucram, deci nu vreau sa spun prostii .Am cumparat un pachet astazi, marca Fruit d'or este marcat in ingrediente - ulei vegetal nehidrogenat. Dar, peste tot unde citesc despre margarina, se spune cu ulei hidrogenat sau cu ulei nehidrogenat. Precum si in toate emisiunile, unde abordeaza acest subiect, spun la fel.
Daca aveti mai multe informatii, acest subiect ma intereseaza si as dori sa-l cunosc mai bine...

Margarina pe care am cumparat-o contine la 100 g de produs final -  60 g ulei vegetal nehidrogenat, deci 60g Lipides, din care 13,4 g sant Acizii grasi saturati ( deci inferior a 17 g la 100 g margarina).

8 comentarii:

Momo spunea...

eu stiu ca orice margarina este un produs de hidrogenare partiala a uleiurilor vegetale ,hidrogenare catalizata de nichel ,paladiu,cadmiu.prin hidrogenare se obtine o structura trans,cu actiune sclerozanta asupra sistemului cardiovascular...ma rog cam atit imi mai amintesc si eu din scoala,s-ar putea sa fie si mici inexactitati.

carnetul de retete spunea...

Am cumparat un pachet astazi, marca Fruit d'or este marcat in ingrediente - ulei vegetal nehidrogenat. Nu cunosc tehnica de realizare a acestei margarine cu ulei nehidrogenat. Dar, peste tot unde citesc despre margarina, se spune cu ulei hidrogenat sau cu ulei nehidrogenat. Precum si in toate emisiunile, unde abordeaza acest subiect, spun la fel.

Momo spunea...

s-ar putea ca intre timp au aparut si alte forme tehnologice de obtinere a ei,eu asta am invatat la facultate prin anii '90 ,la inceputul lor, si nu dispun de informatii recente.cert este ca in romania este atit de ieftina fata de unt ca ti-e si frica sa o cumperi...dar asta nu la toate marcile,desigur!

carnetul de retete spunea...

Si eu am lucrat inainte de 90, dupa aceea nu stiu cum se obtine cea nehidrogenata. Am lucrat in timpul cat eram la Universitate de Stiinte Economice, nu eram chimista, de aceea nu intru in detalii...

Momo spunea...

eu am studiat chiar chimie organica industriala,procedeul era unul foarte cunoscut.m-ai facut curioasa chiar,cind gasesc timp,am sa ma interesez!

Roz_bonbon spunea...

Foarte interesanta postare. Multumim de informatii. Tocmai ce am citit si eu etichetele si m-am ingrozit... cea pentru sandvisuri are 20 g iar cea pentru prajituri are 70 g la 100 g... Si bine-nteles ca nu au trecut daca e din uleiuri hidrogenate.
Multumim inca o data!

furnicuta boscodina spunea...

tare bine venita o asa informatie! sunt paralela in ceea ce priveste margarina, incerc sa nu o folosesc deloc dar urmaresc cu placere subiectul deschis de tine.sunt lucruri ce sunt bine de stiut!

Ersilia spunea...

Cel mai bine ,ar fi sa nu folosim margarina ,nici cea mai "buna".Eu n-o mai cumpar cel putin de 3 ani,.Cumpar smantana din piata(de obicei intreb sa (fie smantana extrasa la masina ,din lapte),dar e buna si cea de PE lapte si fac unt. E extraordinar de bun ,si-l folosescsi pe paine si la prajituri.