marți, 26 ianuarie 2010

Sfaturi practice - Topinambur

Topinambur - am pregatit aceasta leguma, ca si cartofii prajiti pai si in piureu.
Santem multi dintre noi, cand cautam informatii despre ceva ce nu cunoastem, pentru ca santem amatori, ne uitam in pic pe Google, dar mai ales pe Wikipédia. Am observat de nenumarate ori...
Fotografia plantei de pe Wikipedia:

Deci, pentru a nu face o descriere a plantei stiintifica (pentru ca nu sant nici agronom, nici botanist de meserie), va voi da cateva detalii, nu prea dificil de retinut :
- planta seamana cu floarea soarelui
- nu contine amidon
- contine o glucida numita - inulina - pentru diabetici, nici o problema spune prietenul meu Wikipédia
- se prepara in tot felul : fiert, prajit, in piureu, in salada deci crud (ras, in felii acomodat cu vinaigrette)
Dar atentie, cand o fierbem adaugam in apa un pic de bicarbonate de sodium sau telina (pentru ca inulina nu este asimilata de corp).
Reteta de topinamburi pai prajiti in cuptor - apasati aici.




15 comentarii:

Jack T spunea...

Hallo Cristina,

cunosc Topinambur de 30 de Ani.
Eu sint de mic Diabetiker de Typ 1 si a trebuit sä mä uit de o Sursä de Glucide mai moderate.
Topinambur are numai o Treime in Comparatie cu Kartofii.Si Gustul este foarte bun.
Pot numai sä recomand

Multe Salutäri Jacob

Ana-Maria spunea...

Topinambur crud rontaiam in copilarie , ca si cum rontaiam morcov crud...e tare bun la gust...Prajit am incercat , e bun , insa fiert...inca nu am incercat!

Elena Toma spunea...

Eu am auzit, din pacate, de acest aliment dintr-o emisiune a unui canadian -Bio maniac, sau cam asa ceva. Tipul asta are nu stiu ce teren si cultiva pe el tot felul de plante in conditii cat mai naturale. Le si promoveaza, arata cum poate deveni o afacere, cum se consuma, istoric... Foarte interesant! Doar ca am schimbat furnizorul de cablu si acum nu mai pot vedea acea emisiune, preluata de un post TV din Slovenia - Paprika - redistribuit la noi pe filiera maghiara.
Felicitari pentru promovarea acestei plante, care inteleg ca este cunoscuta in Franta de multa vreme.

Anonim spunea...

topinamburul este excelent pentru slabit;ar trebui sa-l cultive toti cei care au o gradina pentru ca nu este pretentios si in plus il ai proaspat la indemana.

odile spunea...

Topinamburul este un nap. L-am gasit ambalat frumos si scump in Auchan...bineinteles fara explicatii. In Romania napii se cultivau tocmai pt usurinta de crestere..Acum au fost dati uitarii. Mai cresc in salbaticie, pe la marginea terenurilor ramase parloaga, dar de unde poti lua tuberculi de topimnambur sau de nap, pentru cultivare, pur si simplu, chiar nu stiu. Imi amintesc ca in copilarie, intr-un Bucuresti demolat, in spatele Operetei, pe strada Bateriilor, pe la numarul 15 cred, iera un maidan ramas asa de la bombardament, colorat toata vara de flori galbene de nap. Acum, chiar am destui prieteni diabetici, carora bine le-ar prinde sa-si poata cultiva singuri topinambur...dar de unde tuberculi de topinambur sau...macar de nap!!! odile

carnetul de retete spunea...

Napul l-am semanat in toamna si am putut sa il pregatesc in iarna. Am cumparat seminte. Dar topinamburul trebuie sa-l cumpar in bulb, pentru a-l semana.Amandoua sant plante care cresc foarte usor, nu au trebuie conditii speciale. In Franta cumpar semintele pe internet http://www.graines-baumaux.fr/, au un foarte mare catalog, ca preturi sant avantajoase. Cred ca pot livra si in celelalte tari din Europa, am vazut au afisate tarifele de livrare.
Cristina.

Anonim spunea...

Pentru topinambur veniti la DEVA atat in piata mare(centrala) cat si in cea din micro 15 jos(cea mica) gasiti topinambur nu chiar in cantitati industriale ,dar proape.
Succes.Costica

Anonim spunea...

Napii sunt sabatosi pentru ca ajuta la reglarea metabolismului glucidic. Daca va intereseaza va pot recomanda unde ii puteti gasi in Bucuresti

Razvan spunea...

Salut! Eu nu am gasit in Bucuresti decat la Pukka Food, un magazin bio. La sfatul unei verisoare din Franta ii caut de 3 saptamani. Azi a fost prima oara cand am si mancat. Stie cineva cum pot sa ii cultiv? De unde gasesc seminte etc? Merci!

Anonim spunea...

in iasi unde as putea gasi topinamburr???

Anonim spunea...

Eu am cumparat de la Sieberz din Cluj, un pachet cu 10 tuberculi, 23 lei.

Anonim spunea...

Ptr cei interesati sa cumpere tuberculi de topinambur incercati aici http://topinamburhelianthustuberosus.blogspot.ro/2011/09/vand-napi-topinambur.html sau id messenger gunni_01

TheTraveler spunea...

Sunt doua categorii de nap unul din familia verzei si unul este topinamburul.Primul se inmulteste prin seminte al doilea prin tuberculi

Am napi cantitati mari pret 5lei/kg buzau
telefon 0720182025
mail hlk_benner@yahoo.com


planta cu multiple utilizari

-tuberculi ce contin inulina recomandat in consumul diabeticilor

-tulpinile cat si tuberculii pot fi utilizati in hrana animalelor

-planta melifera

-planta ornamentala

-din tuberculi se poate face si dulceata (ex.dulceata de topoloveni)

-productie la hectar 30-45 tone


Oferta de pret

--1-5 hectare-pret 2800/ha

--6-10hectare pretul 2500lei/ha

--11-25 hectare pretul 2200lei/ha

--26-100hectare pret 2000lei/ha

Kmee spunea...

http://www.graines-baumaux.fr/

Anonim spunea...

de la market