marți, 5 ianuarie 2010

La galette des Rois - o prajitura traditionala - reteta de baza

Prajitura numita "La galette des Rois" se serveste, de obicei, pe 6 ianuarie in fiecare an cu ocazia sarbatoarii religioase numita  Epiphanie.
"La fève" - inainte era un bob de fasole, era ascuns in prajitura si cine il gasea mancand partea sa era regele. Regele trebuia sa ofere convivilor inca o prajitura si putea sa-si aleaga regina. Fevele in boabe de fasole au fost inlocuite cu o moneda in argint, iar in 1870 a aparut prima figurina in portelan, inlocuite apoi de figurine in plastic.
In Germania aceasta prajitura este inlocuita printr-un bretzel urias sau un kugeloff in forma de floare de lis.
In Spania, Portugalia si sudul Frantei, sant briochele cu fructe confiate sau cu fructe seci in forma de coroana.
Acum 2 zile, am vazut ca Daniela din Spania, a facut aceasta prajitura.
Eu, am facut doua, pentru ca una trebuie sa o dau in cadou. Cum ieri, aveam aluat nu aveam decat in congelator, nu mi-a iesit foarte bine, am facut-o cu Nutella - pasta de tartine, dar a iesit foarte buna la gust.Astazi am facut una cu ciocolata si pere, pentru ca aceste ingrediente merg foarte bine impreuna.
In primul rand, cred ca ar fi mai bine sa va dau reteta de origine si apoi in zilele urmatoare le voi scrie si posta celelalte doua.
Ingrediente (pentru 8 persoane):
 - 2 foi de aluat frantuzesc in foetaj
- 150 g de migdale in pudra
- 150 g zahar
- 1 ou
- 1 galbenus de ou
- 50 g unt moale
- 1 lingurita de esenta de vanilie
- 1 lingura de rom
- 1 lingurita de esenta de migdale - facultativ
Amestecati untul cu zaharul, pana cand compozitia devine omogena , apoi adaugati  oul, vanilia, romul, esentele, pudra de migdale.
Puneti un aluat pe o foaie de copt, pe aluat depuneti compozitia in centru.Intindeti compozitia pe aluat, lasand 2-3 cm in exterior fara compozitie.
Amestecati galbenusul cu o lingura de apa si depuneti galbenusul cu o pensula pe aluat, pentru a lipi a doua foaie.
Depuneti a doua foie de aluat, presati pentru a lipi cele doua foi.
Ungeti cu galbenus a doua foaie apoi cu un cutit faceti crestaturi, pentru a face un motif.
Puneti la rece timp de 15-30 minute, intre timp preancalziti cuptorul la 210°C.
Puneti prajitura in cuptor timp de 30 - 35 minute, serviti calduta (este mai buna).

2 comentarii:

Gabriela Cara spunea...

Foarte apetisanta si ce culoare faina!
Chiar zilele trecute am citit o reteta a acestei prajituri, intr-o carte nou cumparata si chiar mi-a atras atentia. In reteta pe care o am exista si o alta varianta in care se adauga jumatate de cantitate de creme patissiere. Oricum cred ca este o nebunie.
Iti doresc un an plin de realizari!

carnetul de retete spunea...

Am vazut si eu varianta cu crema patissiera, exista foarte multe retete cu conditia ca compozitia sa fie destul de uscata. Daca compozitia este prea lichida punem un pic de Maizena sau mai multe migdale in pudra.
Ultimele retete pe care le-am vazut erau ca lamaie si alta cu zmeura.
La multi ani!