marți, 22 decembrie 2009

Opera

De mult timp vroiam sa fac aceasta prajitura, nu este prea complicata de realizat, dar se compune din mai multe tipuri de crema.
Reteta am realizat-o dupa cartea mea de bucate "Manuel pratique de la cuisine"-Academie d'art culinaire de Paris -Le Cordon Bleu.
Sant mult mai obisnuita sa fac tarte, dar pentru ziua de nastere al lui Stefan, trebuia sa fac o prajitura mai festiva.
Ieri, am facut-o, un singur lucru as fi schimbat, in loc sa fac un sirop de zahar normal, ar fi trebuit sa fac un sirop de zahar lejer, deci sa utilizez jumatate de cantitatea data in reteta.
Ingrediente pentru blat, l-am facut la fel ca pentru dobos, dar am utilizat mai putin zahar, mi-a dat o prajitura de 30x30cm:
- 6 oua
- 120 g zahar tos
- 100 g faina si 2 lingurite de cacao pura
- un pic de sare
Ingrediente pentru Crema de ciocolata :
- 200 g ciocolata neagra
- 10 cl smantana
Ingrediente pentru Crema de unt cu parfum de cafea:
- 125 g unt moale
- 250 g zahar tos
- 50 cl de cafea tare si calda
Ingrediente pentru Siropul de zahar parfum cafea:
-250g zahar sau pentru sirop de zahar lejer - 125 g zahar
- 50 cl cafea tare
Decor - La sfarsit razuiti cu un econom ciocolata neagra.
Prepararea blatului
Preancalziti cuptorul la o temperatura de 200°C.
Utilizati ouale lasate la temperatura camerei. Separati galbenusurile de albusuri.
Intr-o saladiera, bateti cu un tell sau un robot, galbenusuri cu 80 g zahar, pana cand compozitia devine grosa, culoarea devine galben deschis.
Amestecati cu un tel si albusurile, pana cand formeaza picuri de zapada.
Adaugati zaharul, cele 40 g ramase, cate un pic, pana cand compozitia formeaza picuri si devine lucioasa.
Cu o spatula, adaugati in galbenusurile cu zahar 1/4 de albusuri, amestecati incet. Adaugati albusurile de 4 ori.
Faina cu sarea si cacao o cerneti sau o amestecati bine cu un tell. Eu prefer sa amestec cu un tel, este mai repede si mai usor, pentru acelasi rezultat - ca faina sa inmagazineze aer si sa nu fie compacta.
Adaugati jumatate de faina+cacao in oua+zahar, amestecati bine si incet, puneti si restul de faina, amestecati.
Pe dosul unei tavi puneti o foie de copt, varsati jumatate din aluat si intindeti cu spatula ca sa obtineti un strat uniform.
Procedati la fel pe a doua tava.
Introduceti o tava in cuptor, in partea de jos, al doilea nivel si lasati la copt 8-10 minute.
Scoateti tava, puneti pe un gratar, procedati la fel cu a doua tava.
Dupa 5 minute blatul este rece, prindeti foia cu blatul, o intoarceti pe tava si desprindeti foia de copt tragand incet, astfel blatul va ramane intreg.
Ramane doar sa decupati blatul in forma si sa umpleti cu cremele pe care le doriti.
Prepararea Cremei de ciocolata
Topiti ciocolata pe foc foarte domol sau in bain-marie, incalziti smantana si turnati peste ciocolata topita. Amestecati bine, pana cand devine omogena si lucioasa.
Prepararea Cremei de unt cu parfum de cafea
 Amestecati untul moale cu zaharul, adaugati zaharul cate putin. Varsati cate un pic de cafea si amestecati, astfel crema va fi mai moale. Amestecati bine pana cand compozitia devine omogena.
Prepararea Siropului de zahar parfum cafeaPuneti zaharul si cafeaua intr-o oala, amestecati pe foc domol. Cand incepe sa clocoteasca nu mai amestecati si lasati sa fiarba inca 1 minut.
Asamblarea prajiturii
Decupati blatul in 3 parti egale.
Pe primul blat,puneti un strat de crema de ciocolata, acoperiti cu al doilea blat, puneti o parte din siropul de zahar, apoi crema de unt, al treilea blat si ultimul strat de sirop de zahar.
Eu am facut in primul rand blatul si apoi am facut crema de ciocolata, am pus pe blat si am realizat apoi siropul si crema.
La sfarsit, am razuit ciocolata neagra cu un econom si l-am decupat in dreptunghiuri a doua zi.

4 comentarii:

Anonim spunea...

Arata divin...ce pot sa spun decat sa te felicit

carnetul de retete spunea...

Multumesc Libra.

Florena spunea...

Un premiu te asteapta pe blogul meu!
Sarbatori Fericite!

Ala Oancea spunea...

Sarbatori fericite cu bucurii si impliniri alaturi de cei dragi! Sa va gaseasca Mosul cu masa bogata si sufletul curat! La multi ani !