marți, 8 septembrie 2009

Sos bechamel aromatizat pentru gratin

Pasiunea gatitului, o am de multi ani, deci am multe carti de bucatarie si fac din cand in cand experiente noi. Este ceea ce imi place in bucatarie, santem ca si niste chimisti, care combina diferite molecule si apoi le gustam. Dar, cobaii santem noi si familia noastra.
De multe ori, am pregatit acest sos prentru ca il il utilizez in diferite preparate.
Voi reveni cu diferite sosuri care utilizeaza aceasta baza, bucataria franceza este foarte cunoscuta in acest domeniu.
M-am obisnuit cu aceasta bucatarie pentru ca inainte de a ma casatorii, nu stiam sa gatesc, deci am invatat cu trecerea timpului, acum pot sa spun ca am o anumita experienta.
Ingrediente ( pentru 1 litru de lapte):
- 60 g unt
- 70 g faina T45 sau faina fluida care evita formarea gogoloaselor
- 1 litru de lapte aromatizat (1 litru de lapte cu 1/2 ceapa cu 5 cuisoare, cimbru, 1 foia de dafin, sare si piper).
Deci, la inceput, pregatiti laptele aromatizat, puneti-l la fiert intr-o cratita si adaugati aromatele, asezonand cu sare si piper. Dupa ce a dat in clocot, lasati-l sa se raceasca si sa se infuzeze timp de 10 minute, dupa care il strecurati (dupa metoda Escoffier).
Acum urmeaza metoda Bernard Loiseau - Nu este nevoie ca untul si faina sa se prajeasca impreuna, cand formeaza un aluat omogen, il retragem de pe foc, lasand sa se raceasca si ajutand un filet de lapte cald, apoi amestecati bine cu telul. Cand amestecul este omogen, adaugati un pic de lapte continuand sa amestecati, principiul consisita in faptul ca nu trebuie sa varsam laptele dintr-o data, astfel evitam formarea de cocoloase.
Am adoptat aceasta metoda, pentru ca nu este sanatos sa ardem untul si faina.
Deci aveti un bechamel gustos.
In functie de consistenta pe care o doriti, puteti pune intre 30-80 g faina pentru 1 litru de lapte, dar pastrati proportiile cu untul.
Deci, eu obtin un sos gros. De exemplu, daca facem acest sos pentru un gratin de legume, dupa ce am strecurat legumele, ramane inca multa apa, deci avem nevoie de un sos gros.



Niciun comentariu: